گوش گل کلمی


اگر تا حالا به مسابقه کشتی رفته باشد، احتمالاً متوجه متفاوت بودن گوش کشتی گیران شده اید. گوش گل کلمی که آن را با نام هماتوم یا گوش کشتی گیران نیز می شناسند. گوش گل کلمی در نتیجه ضربه یا حادثه ای برای گوش اتفاق افتاده و فرم گوش را تغییر می دهد. گوش گل کلمی در زمان جمع شدن خون در پینئا در نتیجه ضربه یا حادثه اتفاق می افتد. پینئا همان قسمت بیرونی گوش است. جمع شدن خون در گوش که آن را به نام هماتوم نیز می شناسند باید به سرعت درمان شود. در حالی که هیچ درمان قطعی ای برای گوش گل کلمی وجود ندارد، اما حتی بعد از بروز حادثه یا ضربه برای گوش می توان از ایجاد آن جلوگیری نموده و آن را درمان کرد. در نتیجه آگاهی از علائم هشدار دهنده بروز گوش گل کلمی و اقدام برای درمان هرچه سریع تر آن ضروری است


علائم گوش گل کلمی







در صورتی که آسیب یا ضربه ای به گوش یا یک طرف سرتان وارد شده باشد، بهتر است سریعاً در داخل آیینه قسمت بیرونی گوش تان را معاینه کرده و ببینید آیا دچار کبودی یا تورم شده است یا خیر. حتی شاید گاهی اوقات متوجه تغییر فرم گوش تان شوید. در این وضعیت خون شروع به جمع شدن در ناحیه آسیب دیده کرده و مسیر رسیدن خون تازه به غضروف گوش مسدود خواهد شد.

این عارضه در صورتیکه درمان نشود، ممکن است باعث بروز مشکلات زیر گردد:


زنگ زدن یا وز وز داخل گوش
از دست دادن قدرت شنوایی
سر درد
تاری دید


در تحقیقی که در مجله درمان ورزشی آسیا نیز به چاپ رسیده، محققان دریافتند کشتی گیرانی که دچار عارضه گوش گل کلمی شده اند احتمال اینکه شنوایی شان کاهش پیدا کند بسیار بیشتر از ورزشکارانی است که دچار آسیب دیدگی از ناحیه گوش نشده اند. همچنین بروز گوش گل کلمی می تواند فرد را در معرض ابتلا به عفونت های گوش نیز قرار دهد. در نتیجه مراقبت از گوش و گوش به زنگ بودن در برابر علائم اولیه این عارضه برای جلوگیری از عوارض نقش بسیار مهمی داشته و فرد با این کار می تواند از بروز تغییر فرم گوش نیز تا حد زیادی جلوگیری کند.


علت گوش گل کلمی






گوش گل کلمی در نتیجه وارد شدن ضربه مستقیم به گوش یا یک طرف سر ایجاد می شود.

همان طور که می دانید قسمت بیرونی گوش شما از غضروف تشکیل شده و بافت استخوانی نیست.

در نتیجه اگر گوش دچار ضربه یا آسیب دیدگی شود، رگ های خونی ای که وظیفه رساندن خون به غضروف را دارند، احتمالاً پاره شده و باعث تجمع خون در داخل غضروف پوش و غضروف گوش خواهد شد. غضروف پوش بافت اتصالی است که اطراف غضروف را پوشانده و وظیفه مهم جابه جایی خون و مواد مغذی گوش در غضروف را بر عهده دارد. به محض اینکه تأمین خون تازه به غضروف با مشکل روبرو شود، دیگر مواد مغذی تازه مورد نیاز به غضروف نرسیده و در نتیجه منجر به مرگ بافت و عفونت خواهد شد. بعد از بروز این اتفاق، بافت فیبروزی جدیدی در اطراف گوش شکل گرفته و باعث تغییر فرم گوش فرد به بافتی شبیه بافت گل کلم خواهد شد.
گاهی اوقات بروز گوش گل کلمی در نتیجه بروز عفونت گوش است.
برطبق آمارها بالای 35 درصد افرادی که گوش شان را سوراخ می کنند، در معرض بروز گوش گل کلمی قرار می گیرند.







عوامل خطر گوش گل کلمی



هر شخصی که احتمال وارد شدن ضربه به سر یا گوش ها وجود داشته باشد در معرض بروز گوش گل کلمی قرار خواهد داشت.

بر طبق گفته دکتر مانیش شاه، پزشک جراح پلاستیک دارای برد تخصصی:

«احتمال بروز این ضربات در حین انجام ورزش هایی مثل بوکس، MMA، واتر پلو و کشتی بیش تر از دیگران است».






درمان گوش گل کلمی




درمان اولیه:



یخ گذاشتن سریع بر روی محل آسیب دیده اولین درمانی است که باید فوراً انجام داد.

برای اینکار باید با فاصله 15 دقیقه به 15 دقیقه یخ را روی محل آسیب دیدگی گذاشته و سپس بردارید.

اینکار به کاهش التهابات و در نتیجه جلوگیری از بروز گوش گل کلمی کمک زیادی خواهد کرد.

بهتر است در اسرع وقت برای درمان به پزشک مراجعه کنید. تخلیه و کمپرس

پزشک می تواند با تخلیه خون اضافه از گوش نسبت به درمان فرد اقدام کند.

برای انجام این کار پزشک از برش کوچکی در محل آسیب دیدگی استفاده کرده و می تواند خون جمع شده را از محل آسیب خارج سازد. بعد از تخلیه خون اضافه گوش، پزشک برای جلوگیری از عفونت گوش، آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. همچنین پزشک از قالبی برای روی گوش استفاده می کند تا مطمئن شود که روند درمان به درستی انجام شده و گوش فرم اش را از دست نمی دهد. در طول روند درمان باید از انجام فعالیت هایی که شما را در معرض ضربه دیدن بیشتر گوش قرار می دهد، بپرهیزید تا گوش تان به طور کامل درمان شود. همچنین برای ادامه انجام فعالیت های روزمره تان بهتر است با پزشک مشورت کنید. برای بهترین نتیجه مهم است که به نصیحت پزشک معالج گوش دهید.
گاهی اوقات پس از درمان گوش گل کلمی، این عارضه دوباره برگشته و عود می کند.
به همین خاطر باید حتی بعد از تخلیه گوش بازهم شرایط و وضعیت ظاهری گوش را تحت نظر داشت.
اگر تورم به سرعت درمان نشده یا درمان اولیه کارآمد نبوده باشد، غضروف ضخیم شده و شروع به تغییر فرم و شبیه سبزی گل کلم می شود. به همین خاطر است که به این تغییر فرم گوش عارضه گوش گل کلمی هم گفته می شود.



نتیجه گیری






معمولاً درمان نکردن عارضه گوش گل کلمی و ساده گذشتن از کنار آن کار خطرناکی است.

با وجود اینکه بیشتر افرادی که این عارضه را درمان نمی کنند، دچار مشکل خاصی در آینده نمی شوند با این حال بر طبق نتیجه تحقیقی که در مجله درمان ورزشی نیز به چاپ رسید، تمامی کشتی گیرانی که دچار عارضه گوش گل کلمی شده بودند نسبت به کشتی گیران سالم در خطر بیشتری بوده و ممکن است حتی شنوایی شان را از دست بدهند. علت اصلی کاهش یا از دست دادن شنوایی در این کشتی گیران به علت خود گوش گلمی نبوده و در نتیجه ایجاد عفونت ناشی از آن است. همچنین بعد از بروز گوش گل کلمی یا هماتوم، فرد ممکن است در استفاده از گوش پاک کن یا هدفون ها به خصوص هدفون های رو گوشی با مشکل روبرو باشد. یادتان باشد که فردی که دچار گوش گل کلمی شده نسبت به دیگران در معرض ابتلا به عفونت های بیشتری قرار خواهد گرفت.

در صورتیکه این مشکل به سرعت تحت مداوا قرار بگیرد علائم و عوارض آن تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

روند درمان گوش گل کلمی نیز ممکن است چند روزی به طول بی انجامد.

هر چقدر برای درمان این عارضه دیر تر اقدام کنید، درمان آن بیشتر زمان خواهد برد.

گاهی اوقات ممکن است گوش نیاز به جراحی اصلاحی داشته باشد.